is media

Poslouchej rádio Menu

Ozvučení restaurace Ozvučení prodejny Ozvučení supermarketu

Jak ozvučit prodejnu?

Dexon prodejny

Ještě nedávno jsme k ozvučení prodejen přistupovali tak, že bylo potřeba se zamyslet, zda hudba v prodejně má být hlasitá, nebo spíše jen jako zvuková kulisa. Hlasité ozvučení připadne ve většině případů např. na prodejny s oblečením, kdežto tišší ozvučení např. na prodejny typu květinářství a potraviny. I dnes si musíme tuto otázku položit? Ano. V technologii ozvučení nebude zase tak velký rozdíl, ale stále platí, že čím hlasitější ozvučení má být, tím kvalitnější reproduktory musíme instalovat.

Samotné maloobchodní prodejny, jsou-li součástí nákupního centra, využívají také evakuačního rozhlasu. Ten je instalovaný ještě před obsazením obchodní jednotky, maloprodejce (nájemce prostoru prodejny) nemá na něj vliv a my se jim nyní nebudeme zabývat. Zůstaneme u našeho „vlastního“ ozvučení, jež má sloužit k dokreslení atmosféry nakupování.

V případě hlasitého ozvučení musíme dbát na to, aby zvuk byl líbivý a výrazný. Navíc, efektní je, když toto ozvučení je nenápadné, ale dostatečně výkonné. Na základě provedení prodejny se rozhodneme, zda reproduktory budou na stěnách, nebo vestavěné v podhledovém stropě.

V případě nástěnného provedení, volíme jako reprosoustavy obvykle SP 412 nebo SP 512 s konzolou. Jsou-li požadavky na úplné skrytí ozvučení, pak volíme mini satelitní reprosoustavy SP 212, které natočíme patřičným směrem. Pamatujme ale, že čím menší reproduktory instalujeme, tím méně basů bude slyšet a proto bude nutný subwoofer na jejich doplnění, viz dále.

V případě stropní instalace, volíme tzv. podhledové reproduktory, jak již název napovídá. Pro kvalitní ozvučení doporučujeme oblíbené výkonné podhledové reproduktory RP 122. bez transformátoru. Jejich zvuk je kvalitní při malé i hlasité reprodukci. Zvuk dopadne také příjemně, nainstalujeme-li podhledové reproduktory RP 81×111, RP 81×81, RP 91 Ty se od RP 122 odlišují velikostí a tvarem.

Silnější ozvučení potřebuje basy. K tomu se nabízí tzv. subwoofery, což jsou reprosoustavy hrající basy. Mohou již mít vestavěný zesilovač. Mohou vypadat domácky jako dřevěnné, nebo jako profesionální robustní. Umísťujeme je do skrytého místa, nejlépe do rohu místnosti.

Záměrem někdy bývá naopak ozvučení typu tichá zvuková kulisa. Nejsou kladeny takové nároky na výkon, ale i tak musí být reprodukce vyvážená a příjemná. Tady si dovolíme další poučku. Má-li být ozvučení vyvážené, tedy metoda „všude stejně“, instalujeme větší počet reproduktorů, postačí menších. Pak použijte podhledové reproduktory RPT 102, RPT 92, RP 81×81, nebo RP 91.

Na závěr výběru reprosoustav, nesmíme opomenout ty maloobchodní prodejny, jež doslova „trpí“ vysokým stropem. Slovo „trpí“ je zde na místě. Atmosféra nakupování je rozhodně horší (studenější) a ozvučení takového prostoru je komplikovanější. Vyvarujeme se typické chyby, kdy někde nahoře v 6 metrech u stropu jsou namontovány „bedýnky“, a tak zvuk dole je nepříjemný, nesrozumitelný a studenou atmosféru prodejny ještě více podpoří. Jaké je tedy řešení? Buďto instalujeme nástěnné ozvučení pomocí reprosoustav s konzolou SP 412 nebo SP 512, jak bylo zmíněno výše, nebo použijeme tzv. závěsné reprosoustavy RPT 83Z nebo větší RPT 113Z. Vzhledově připomínají bílé koule (interiér nerušící) a visí ze stropu v potřebné výšce, např. 3 – 4 m.

Jak reproduktory zapojit? Je-li prodejna menší, s počtem reproduktorů do 4, jsou reproduktory zapojeny tzv. nízkoimpedančně, tedy sérioparalelně, tedy na výstup 4–8 Ohm na zesilovači. Je-li prodejna rozlehlejší, s větším počtem reproduktorů, jednoznačně volíme tzv. vysokoimpedanční režim, tedy režim 100 V a všechny reproduktory zapojíme (snáze) paralelně. Tato informace patří především elektromontáž­ní firmě.

To nejpodstatnější nakonec. Čím reproduktory nabudit? Výhodou prodejnového ozvučení je fakt, že nepotřebujeme řešit zóny. Hlavním zesilujícím prvkem bude tzv. rozhlasová ústředna. Jako základní modely (lišící se výkonem) Dexon nabízí řadu JPA 1032, JPA 1182, JPA 1302, JPA 1652. Patřičný model vybereme v podstatě podle typu a množství použitých reproduktorů. Ústředna nejenom zesiluje, ale má vestavěn i Mp3 přehrávač, FM rádio, Bluetooth a množství vstupů, takže použití různých zdrojů hudby se meze nekladou. Někdy prodejny přehrávají své Mp3 soubory, někdy FM rádio, někdy mají ústřednu napojenou na počítač pokladny, který poslouchá hudební stream z centrály (to je případ prodejen v řetězcích).

Vývoj v rozhlasových ústřednách jde ale stále kupředu. Tím nejmodernějším řešením ozvučení, je ozvučení digitální po počítačové síti. Proto výše uvedené ústředny můžete pořídit ve verzi IP a pak je snadno ovládat přes počítač, přehrávat internetová rádia, volat do nich, plánovat reklamy a spuštění, mít spoustu aplikací a mnoho dalšího.

U rozhlasové ústředny nesmíme zapomenout na jeden důležitý doplněk, a tím je přepážkový mikrofon PA 570. Napojen je do ústředny nebo počítače a slouží k vyhlašování provozních sdělení zaměstnanci.